Vertikal fiskeri efter sandart

Uret ringede kl. 02.00, op og ned og lave en god frisk kop kaffe, mit grej havde jeg pakket dagen forinden, så jeg skulle bare have styr på mig selv.
Får kaffen hældt indenbords, hopper i tøjet, lufter hunden, ud i dytten og så satte jeg kurs mod Tystrup, havde sendt Rasmus en sms kort inden afgang, med at jeg ville lette.

Kører ned igennem skoven, passerer den ene flok dådyr efter den anden, tager en side vej og ser vitterligt mus allesteder, de springer for livet da bilens lys rammer dem.

Ret forude kan jeg se en lommelygte der danser i skumringen.
Parkerer bilen og gå lyset i møde, jeg gik stærkt ud fra det var Rasmus, og det var det sørme også.

Rasmus Pindstrup har jeg talt tidligere med, havde på daværende tidspunkt forsøgt at lokke ham på søen for at fortælle mig dens gåder, men han var presset på tid, så det gik i sig selv igen.

Sportsfisker Foreningen Fladså har arrangeret en tur på Tystrup d. 14.06, hvor Rasmus er “turleder”, og den havde jeg forsøgt at tilmelde mig, men desværre var alle pladser på det tidspunkt optaget, Rasmus ville dog følge op på dem og så vende tilbage.
Han nævnte da også, at han skulle på Tystrup mandag d. 01.06, og han havde en halv aftale med en fiskebuddy, hvis han ikke skulle eller kunne, så var jeg da mere end velkommen. Det viste sig, heldigvis, at pladsen var ledig.

Så jeg mødte altså Rasmus i dag…
Vi fik hilst pænt på hinanden og jeg finder meget hurtigt ud af at han havde sovet i skoven, under den åbne himmel… blot på en spinkel klapud seng, båden var der styr på, så det eneste der manglede var mig og hans seng der lige skulle bag bilen.

Jeg er kun bevæbnet med min Jerkbait stang og min lille 6.2 fods Westin W3 vertikalstang, en taske fyldt med vand, agn og en ekstra trøje.
Henter mig en redningsvest, hopper op i båden og ud på søen det gik.

Det gik meget hurtigt op for mig, at vi nu var på Rasmus’ hjemmebane, båden var fyldt med grej til gedde og sandart, der lå flere stænger end jeg har derhjemme, nogle var rigget til med woblere, en anden til fiskeri med levende agn og så 2 vertikalstænger.

Ekkoloddet fra Garmin bliver meget hurtigt gjort klart, transduceren smidt ud over siden og inden længe var dybde, retning, vandtemperatur og fisk at se på skærmen.

Klokken har vel været lidt i 04.00 da vi var på søen, fiskene ringede over det hele, tågen lå i små tætte tæpper rundt omkring på søen.

Første fisk bliver fundet på ekkoloddet, 2 stk agn kunne ses på vej mod bunden og fisken, nu var vi igang.
Små fine nøk i stangen, så små de næsten ikke kunne ses på ekkoet, vores agn står ca. en meter over fisken, den rejser sig og man mærker med det samme at kroppen gør sig klar, den er som en fjeder der blot venter på et go fra fisken… men det kom ikke, fisken var oppe og snuse og fandt ingen af vores agn interessante, så den gik tilbage mod bunden.

Sådan gik det mange gange inden det første forsigtige nap i min 4″ Fin-S V-tail Atomic Parrot fra Lunker City, min højre arm skyder i vejret, jeg rejser mig næsten i båden, desværre var jeg for langsom.
Dette skete også mange gange i løbet af dagen, når man fisker Sandart vertikalt, skal man åbenbart være en ren Lucky Luke, det skal bare gå stærk, for sandarten spytter agnen ud ligeså hurtigt, som den fik den ind.

Vi er heldige med vinden, den er stort set fraværende, så det er bare at udnytte den. Den lille alu jolle bliver ført langsomt rundt på søen, årene slår bak så snart et ekko af en vis kaliber viser sig.

Klokken 05.27 skete det… den allerførste sandart hugger på min Fin-s, min arm skyder op i vejret, min stang flexer for hårdt… der trækkes fra den anden ende, men ikke nok, for jeg får den tættere og tættere på overfladen for hver omdrejning på mit multihjul.

Fisken viser sig fra mørket… Yes, min første dedikerede jagt på sandart, min første sandart på min vertikalstang, faktisk den første sandart på min Fin-s, Rasmus netter fisken og den hives indenbords, af med krogen, en hurtig vejning og så et foto.
Sandarten vejede 3.5 kg og jeg var glad, jeg rystede over hele kroppen, endelig en sandart på vertikalfiskeri.

En flot 3.5 kg premiere Sandart på vertikal fiskeri

Der skulle gå nogle timer, en del kiggen på skærmen og en god håndfuld hug før jeg igen fik et hug der blev reageret på i tide, igen flexede min stang og endnu en flot sandart kom op fra dybet, den var ikke ligeså stor som den første, men en flot fisk på 2.5 kg, den blev også afkroget, fotograferet og sendt retur i det mørke vand.

Dagens anden premiere sandart på 2.5 kg, også på vertikal fiskeri

Så døde fiskeriet lidt ud, der var stadig hug, fine ekkoer på bunden og midt i vandsøjlen, men ikke flere fisk i hånden.
Rasmus havde tidligere rigget en agnfisk til, og flådet havde troligt lagt sig bag os… men nu var det væk, Han lægger sin vertikalstang fra sig og rejser sig, tager stangen med den levende agn, og spinner ind… bum, noget tungt havde taget den lille skalle, der herskede lidt usikkerhed om arten for enden af linen.

En rigtig flot og dagens største sandart var fanget.
ca. 3.9 kg.

Så sluttede festen også for Rasmus… jeg forsatte dog lidt mere.
For udover de to flotte sandart, fik jeg også en mindre gedde og 4 aborre på vertikal fiskeriet.

Ved ikke helt om Rasmus var tilfreds med dagen, men det var jeg så absolut.
Jeg fik nogle fundamentale ting på plads, jeg fik set hvad jeg skulle fiske til, og så fik jeg endeligt slået sømmet på hovedet… Deeperen dur ikke til denne type fiskeri, når jeg så kvaliteten af Rasmus ekkolod, både med hensyn til brugervenlighed, markeringer og at se ens agn, så hersker der ikke længere tvivl… Deeperen skal have ny ejer og jeg skal have nyt ekkolod, og det var end ikke noget dyrt ekkolod Rasmus havde, hele setuppet havde stået ham i 5000 kr, og det var for 7 år siden, man kunne få et i dag, til samme pris, bare med bedre, nyere og flere funktioner.
Og så fyldte det ikke meget, han havde en taske beregnet til ekkoloddet, der var et batteri bag ved, et stativ hvorpå du satte skærmen og det hele kunne være i en lille taske der kunne åbnes fra siden.

Her til sidst vil jeg sige tak til Rasmus for en super fed dag på Tystrup Sø, håber ikke jeg var for “novice” agtig.
Og skulle du have mulighed for at komme ud med Rasmus en dag, så slå endelig til, han er dygtig og en meget behagelig mand at være sammen med.

Knæk og bræk derude.

/Martin

Om Martin Harregaard

Tidligere fluefisker... (er det nok stadig, bare på pause) Nu fisker jeg Karper

Kig også på dette

Skalle eventyr ved Kongskilde Friluftsgård.

En indskydelse under aftensmaden, og aftenen gik i fisk.